Självömkan, not so sexy

Jag förundras över människor som kör någon form av sympati-jakt eller eller erfarenhetsbekräftelse. Det ilar i hela min kropp när jag hör eller läser saker som: ”Om du bara visste var jag har varit med om”. ”Jag har varit med om mer de senaste 5 åren än du har under hela ditt liv”.

Då undrar jag, säger vem? Vad vet du om mitt eller andras liv? Utgå inte från att du är den enda som haft det eländigt, som haft motgångar i livet. Det min vän, är vi många som har. Alla vill dock inte berätta det för alla, vissa väljer att behålla för sig själva, istället för att dra ut på nån typ av ”det-är-mest-synd-om-mig-jag-har-haft-det-mycket-värre-än-du”-resa. Ingen blir imponerad av dina motgångar, vad som däremot kan imponera är hur du tagit dom.

Gör mig en tjänst och lägg ned. Dina problem är stora för dig, precis som mina problem är stora för mig. Erkänn att det blir lite galet om man ska börja tävla i medlidande, om vem det är mest synd om. Det gör dig inte till en mer intressant människa, det gör dig bara till en tragisk person.

Sluta älta över sånt du inte kan påverka om du väljer att låta bli att ta tag i saker och ting. Gör nåt som får dig att må bra istället för att tigga medlidande eller försöka få nån erfarenhetsbekräftelse. Be om hjälp om det behövs, det är inte en svaghet, det är en styrka.

Jag kan inte tala för alla men jag kan tala för mig, självömkan är ok ett tag men sen är det fan dags att reda ut livet.

Grejen är att det är inte hur man har det, utan hur man tar det.

One thought on “Självömkan, not so sexy

  1. Tuff kärlek är bra, men glömmer vi bort att tillämpa ödmjukhet, när vi vill hjälpa någon, så blir vi lätt dömmande. En självömkande person har redan låg självkänsla, eller rent av självförakt. Kloka ord har du, men hjälper det någon som är fast i självömkandets ekorrhjul

Kommentera

