Om man inte blir kränkt så finns man inte

Att bli kränkt har ju enligt min mening blivit lite av en trend. Folk är kränkta till höger och vänster i tid och jävla otid.

”En äldre betydelse av ordet är att ha samlag med en kvinna på ett vanärande sätt, såsom utanför äktenskapet eller med våld.”

Synonymer till kränka är: förödmjuka, skymfa och såra. Ok, det är väl ändå en väldig skillnad på att såra någon och att våldföra sig på någon? Då skulle varenda människa som tex blivit dumpad vara/känna sig kränkt. Om någon säger till mig att min tröja är ful, kan jag känna mig sårad. Om denna person säger det inför andra kan jag även känna mig förödmjukad. Innebär detta att jag är kränkt? Eller är det så att jag själv väljer att bli kränkt? Ja, det är en grov förenkling men är det inte lätt att ta i lite extra i dessa ”lightfall” för att få lite någon form av empati.

När går en sårad känsla över till en kränkning? Bestämmer jag det själv eller är det upp till någon annan att avgöra? Med tanke på att en kränkande handling kan vara olaglig borde det vara tydligt. Eller är det så att det bara är kränkande enbart om orsaken är olaglig?

Om man blir misshandlad, mobbad, våldtagen, utsatt för övergrepp, rånad, diskriminerad osv är det givetvis kränkande. Det är dessutom olaga handlingar. Inget snack om saken. Solklart.

Inom ett par år ska SL:s alla bussar ha alkolås. Facket är oroliga för att de planerade alkolåsen ska vara kränkade. Dvs att ”förarna ska uppleva det som integritetskränkande och obehagligt att blåsa”.

Min spontana fundering blir: kan man känna sig kränkt av alkolås? Något som räddar liv. Blir man kränkt av det är man inte bara befriad från intelligens man är även väldigt egoistisk. Man kan möjligen känna sig lite fånig när man blåser men inte mer än så. Enligt mig.

Jag tänker också på den gravt funktionsnedsatta man som bakbundits under 25 år. Personalen på gruppboendet där han är bosatt berättar om en oro att han ska rispa sig i huvudet. Han blir tydligen orolig och far runt med händerna. De har alltså haft en ”bindningslista” utanför hans bostad där de skrev upp de stunder han varit bunden. Personalen har inte upplevt att han lidit någon skada av detta.

Han blev alltså bunden 4-12 timmar om dagen och inte tagit skada av det? De väljer alltså att binda honom istället för att ta reda på orsaken till hans beteendet. Personligen anser jag att detta är ett glasklart fall av övergrepp.

Allas vår Björn Ranelid blev kränkt av Linda Skugges recension av hans bok ”Kvinnan är främsta könet”. Hon skrev bl.a att Ranelid bär läppglans och rakar armarna. Han kontrade med ”Nu är er tid över. Från och med den 25 Augusti knäcker jag imaginärt ryggen på er.” Det är ju inte direkt någon hemlighet att denna herre har lite svårt att ta kritik. Visst, hon gick på hans person men är läppglans och rakade armar verkligen så illa?

Det var en kvinna som reagerade på Jarlsbergs ost. ”Smaken sitter i hålen” löd en slogan i reklamfilmen. ”Jag blev provocerad. Smaken kan väl inte sitta i hålen? Till slut blev det nästan obehagligt. Det kändes som en sexuell anspelning.” Löd hennes motivering. ”Jag blev förbannad. Man kan fråga sig vilket samhälle vi lever i egentligen och hur kvinnosynen ser ut.” Hon kände sig alltså kränkt och anmälde reklamfilmen till konsumentombudsmannen.

Att denna donna har livlig fantasi och får till både det ena och det andra av denna reklamfilm är det reklammakarnas fel? Jag har sett den och har svårt att koppla ihop den med dålig kvinnosyn. But that´s just me.

Fyra exempel på människor som känner sig kränkta. Men är alla verkligen det. Egentligen.

Kom igen för fan! Ha lite jävla distans till saker och ting.

Kommentera

