När ens vänner blir ett kön

Jag har vänner. Jag kategoriserar de inte som tjejkompisar och killkompisar. De är mina vänner rätt och slätt. Däremot har jag märkt att många gör det och jag förstår inte syftet. Tex ”jag har en tjejkompis…” eller ”en killkompis jag har ska….”

Oftast är det ointressant om det är en manlig eller kvinnlig vän. Varför lägga till tjej eller kille? Är det nån skillnad på kompisarna? Är det nån statusgrej att ha vänner av det motsatta könet som gör att man hela tiden måste förtydliga könet på just den vännen? För det trodde jag nämligen att vi växt ifrån.

För det är så många tjejer som gärna berättar de de minsann kommer mycket bättre överens med män än kvinnor. Är det nåt att bi imponerad över? Att du du har svårt att komma överens med kvinnor. Jag tänker att du i såna fall umgås med fel typ av människor, alternativt själv har fel typ av inställning.

Jag kommer överens med människor. Mina vänner är människor, jag delar inte upp dom efter kön. Det är ju bara konstigt.

Kommentera

