Lär dig livet stora gåta, älska, glömma och förlåta.

Det är många som anser att man ska och kan förlåta allt. Jag kan hålla med till viss del, om det är ett missförstånd, onödigt gräl osv. Det blir så mycket bättre om man bara kan försöka lösa saker och bli sams. Det är nog väldigt få människor som vill ha osämja i sitt liv.

Jag tänker att meningen med att förlåta någon ska vara att den personen har förstått sitt dåliga beteende och tänker bättre sig. Finns inte den förståelsen finns det heller inte nån anledning till att förlåta. Då är det verkningslöst.

Det finns några få människor som gjort saker mot mig som jag inte kan förlåta. Varför skulle jag det? Varför ska jag säga, det du gjorde var hemskt men jag förlåter dig ändå? Det är något jag inte tänker göra, för det var inte ok och kommer aldrig att bli det. Men jag lider inte av det längre. Jag har gått vidare i livet och mår bra. Jag anser att man kan göra det utan att behöva förlåta. För det kommer aldrig att ske. Men jag har accepterat det faktum att jag inte kan påverka det som hänt och tänker inte må dåligt av det. Men förlåta? Inte en chans!

Stycket nedan är taget från Wikipedia. Det jag håller med om är den sista delen. Inom religion kan det vara ett uttryck för relationen mellan människan och Gud, och är då ofta förknippat med krav på offer, gottgörelse eller bot. Ta bort religion och Gud och det stämmer fortfarande. Det kan bli ett enormt tryck och krav på den utsatta.

”Förlåtelse handlar om att tillge något, att avstå från att tillräkna sig något eller någon, att låta allt vara gott igen eller att man låter sig blidkas och efterskänker straffet för ett brott, en synd eller en eftergift. Det kan också handla om att sluta känna indignation efter en kränkning. Inom religion kan det vara ett uttryck för relationen mellan människan och Gud, och är då ofta förknippat med krav på offer, gottgörelse eller bot.” – Wikipedia.org

Det finns exempel som Ann Heberlein skriver om i DN, när en flicka blivit mobbat av tre andra flickor på sin skola. Under sommalovet hittar hon nya vänner och kommer tillbaka starkare och tryggare, De tre mobbarna ångrar sig och vill bli förlåtna. Den utsatta vill inte förlåta och plötsligt reagerar skolan och kuratorn ringer hem till flickan för att övertala henne att förlåta dessa tre mobbare som nu mår dåligt. http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/att-forlata-ar-inte-alltid-bast

Så nej, jag anser inte att allt blir bättre av att förlåta. Om det inte är så att man vill göra det .Men, det är upp till en själv och inte omgivningen att bestämma.

Kommentera

