Cellförändringar och vart tog kallelsen vägen?

Jag gick på min första cellprovning 2008. Hade gjort som så många andra och struntat i kallelserna innan. I och med att jag inte gick när jag blev kallad fick jag dessa kallelser årligen. Till slut kände jag att det var dags och gick och tog cellprover.

Den 14/2, på alla hjärtans dag, fick jag ett samtal från gyn. Proverna visade att jag hade cellförändringar och ska in på operation inom en månad. Inte riktigt resultatet man hoppades på men det var bara att gilla läget.

Den 28 Februari kl 7.30 fick jag operationstid. Allt gick bra och jag hade inga större problem efter. Lite blödningar med det var väntat. Den 14/3 ringde min läkare och sa att de inte fått bort riktigt allt men att det sista ev försvann när de brände ihop såret. Jag skulle på återbesök hos gyn i Augusti och vid det besöket fick jag höra att allt såg finfint ut.

En upplevelse som naturligtvis inte är alltför trevlig men som heller inte är farlig. Ingreppet är inte komplicerat och det gör hundratals av dessa varje år. Jag blev bra bemött överallt och bra omhändertagen.

Jag uppmuntrar och uppmanar alla att gå när de får sin kallelse, det är viktigt. Du går till gyn, drar av dig byxorna, lägger dig i stolen med benen upp i vädret och de tar ett på prov. Klart på bara några sekunder. Och vad är det på hela livet?

Nu till det jag tycker är lite underligt. Innan jag överhuvudtaget gick på en undersökning fick jag kallelse varje år. Sen gick jag, hade cellförändringar, opererade mig.

Detta är alltså drygt fyra år sedan. Sen dess har jag inte fått en enda kallelse.

Kommentera

