Att vara en tjockis

Har precis ätit pizza till middag tillsammans med min sambo och en kompis som är över en sväng. De sitter och tittar på UFC och jag låter bli. Jag dricker te och försöker undvika känna den där övergödda mättnadskänslan man får efter att ha svullat en pizza.

Knäpper upp byxorna och medans magen väller ut inser jag vilken träskpadda jag just nu känner mig som. Har slarvat med träning pga förkylning, Kristallsjukan och dålig moral. Det sistnämna är väl det som egentligen har varit övervägande. Men solen tittar fram mellan taken och det lockar fram ölsuget mer än en språngmatch på löpbandet. Nu tänker jag i mitt stilla sinne att nästa vecka ska jag bättre mig. Det räcker om jag smygstartar med 30 min 3 ggr i veckan. Det är ju inte nån omöjlighet, eller hur?

Samtidigt som jag vet att jag kommit långt i att acceptera mig själv. Jag har insett att jag aldrig kommer bli smal och det är inga som helst problem. Jag vill inte bli smal, jag vill bara bli lite mindre. För att jag skulle må bra av det, inte för att någon annan skulle bli nöjd.

Kanske är det därför jag tycker det är skönt att bli äldre. Just för att man släpper lite på fokusen av att behöva vara något som man inte är. Jag är en tjockis och jag kan leva med det. Jag låter inte längre bli att gå på bussen om jag ser att det är för mycket ungdomar på, för rädslan att nån av dom skulle fälla en kommentar om min vikt. Jag kan äta en gigantisk jävla kanelbulle på fiket och skita i om andra tycker att jag borde låta bli. Jag har inga problem med att gå till butiksbiträdet och fråga om ett plagg finns i en större storlek. Jag klär mig inte längre i bylsiga byxor och stora tröjor för att dölja min kropp.

Jag har kommit så långt i mitt välmående om man jämför i dag med hur det var för 10-15 år sedan. Jag vet att jag duger som jag är och det är stort. Träningen vill jag få till för min skull, för jag vet att jag mår bättre, blir piggare och orkar mer. Men nästa vecka, då!

Hej, jag heter Tuss och jag är en tjockis.

Kommentera

